Hier ben ik dan weer, - Reisverslag uit Puerto Real, Spanje van Daan Helmond - WaarBenJij.nu Hier ben ik dan weer, - Reisverslag uit Puerto Real, Spanje van Daan Helmond - WaarBenJij.nu

Hier ben ik dan weer,

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Daan

15 April 2009 | Spanje, Puerto Real

Jaja hier ben ik dan weer, het is alweer een maand geleden dat ik wat van me heb laten horen en nu is het dan toch maar eens tijd om wat van me te laten horen.
Maar goed waar te beginnen..? op stage loopt alles z’n gangetje en ons appartement staat ook nog. Alleen hebben we afgelopen week wel afscheid moeten nemen van de grootste herrie maker in ons appartement namelijk: De Wasmachine. We konden er de afgelopen weken al niet veel was in doen want anders draaide hij nog niet eens rond. Maar het ergste was nog wel de herrie wat dat ding kon maken als die wel draaide. Om jullie een idee te geven hoe het klonk, nou geef iemand een breekhamer, zet die in de keuken en laat hem de tegels van de muur slopen. Zo klonk het ongeveer, en voor iedereen van de familie van Helmond; de wasmachine maakte nog meer herrie dan de ‘’betonmeule die we hebbe gebroektj om Rinus mit wakker te make tiedens zien verbouwing’’. Nou goed genoeg gezegd over de wasmachine want als het goed is krijgen we deze week dan toch een nieuwe.

Maar afgelopen week was het dan ook eindelijk zover dat we vakantie haden! Het was de week van Semana Santa oftewel de week van witte donderdag en goede vrijdag. We hadden voor 3 dagen een auto gehuurd om eens wat verder weg te kunnen gaan. Maar eerst zijn we zaterdag nog naar een festival geweest in Arcos. Het festival was erg gezellig alleen heb ik dus niks begrepen van de muziek want dit was uiteraard in het Spaans maar dat wil niet zeggen dat er niks aan was. En ik moet zeggen het beste om met mensen in contact te komen daar was bij de wc. Even een drankje vasthouden voor mevrouw die voor je staat die naar de wc moet en als de mensen dan in de gaten hebben dat je een toerist bent ben je zo een half uur verder. En binnen komen dan ook de vrienden en vriendinnen van hun naar je toe om ff wat bij te kletsen :P haha

Dag 1.
Maandag zijn Mark en Bart de auto op gaan halen en nadat ze ons hadden opgepikt bij ons appartement konden we vertrekken, tot roy en mijn verbazing hadden we een andere auto gekregen dan wat van te voren was besproken ipv. Een Ford Ka hadden we nu een Ford Fiesta deze koste dan wel wat meer maar goed om met 4 lange kerels een hele dag in een Ford Ka te zitten is ook niet alles. We hadden van te voren al gekeken waar we overal heen wouden gaan en Maandag hebben we hier in Spanje voet gezet op Engelse grond namelijk in Gibraltar. We hadden al gehoord dat er nog wel eens een file kon staan om Gibraltar binnen te komen dus nadat we daar een paar minuten in stonden hebben we de auto langs de weg geparkeerd en hebben we het laatste stuk gelopen. Nadat we aan de douane onze identiteitskaart hadden laten zien waren we dan in Gibraltar, en het eerste wat we hebben gedaan was 18 euro pp. betaald voor een guided tour over de berg die in Gibraltar ligt ook wel de Rock genoemd. Zodra we in het busje zaten moesten we eerst over de landingsbaan van Gibraltar om in de echte stad Gibraltar te komen. Jaja mensen dit is de enigste landingsbaan ter wereld die je mag oversteken met de auto en te voet. En als er dan een vliegtuig aan komt gaan gewoon de slagbomen omlaag en springt het stoplicht op rood. Na een stuk door allemaal smalle straatjes te hebben gereden waren we dan eindelijk op ‘’the rock’’. We hebben hier met dat busje verschillende stops gemaakt en de eerste stop die we maakte was op 200m hoogte. Vanuit hier konden we de straat van Gibraltar zien maar het zicht was niet helemaal goed dus we konden de andere kant van de straat helaas niet zien allen het topje van een berg die aan de andere kant ligt. Na weer een stukje omhoog te hebben gereden kwamen we bij de volgende halte, hier konden we de berg in gaan en de druipsteen grotten zien waar af en toe ook wel eens muziekvoorstellingen worden gegeven. Hier hebben we dan ook de eerste wilde apen gezien die op de berg leven. Toen we uit de grotten kwamen zagen een stuk meer apen die bij de uitgang van de grot zaten en de plaats waar alle busjes stilstonden. Bij ons busje aan gekomen kwamen we erachter dat ze toch wel op je komen zitten als je een stukje stokbrood in je hand houdt. Op een gegeven moment was het stokbrood dan toch op en was het weer tijd om het busje in te stappen en naar het hoogste punt van de berg te gaan dat met een auto of bus te bereiken is. We stonden nu op 600m hoogte en het uitzicht was echt schitterend. Ook hier zaten weer een hoop apen maar dat was ook wel te begrijpen want toen we een stukje verder liepen zagen we dat ze op een bepaalde plaats een hoop eten neer hadden gegooid. Na wat foto’s te hebben gemaakt zijn we weer het busje ingegaan en naar de laatste stop op de berg gereden die wat lager lag. Hier zijn in de berg een hoop gangen in gemaakt waar ze tijdens de eerste en de tweede wereldoorlog kanononnen in plaatsten om vanuit de berg op schepen te kunnen schieten. Op een gegeven moment hadden we hier ook alles gezien en was het tijd om terug naar de stad zelf te gaan. Het busje had ons dan ook netjes afgezet aan het begin van de winkelstraat. En omdat het hier Tax-free is was dit een goede gelegenheid om wat drank en sigaretten te kopen. En omgerekend koste hier een slof Lucky strike 16 euro. Na nog wat door de winkelstraat te hebben gelopen was het ons echt duidelijk gewordend dat dit Engelse grond is. Dit is goed te zien aan de telefooncellen,bussen en aan alle studenten. Na wat gegeten te hebben werd het dan toch stillaan tijd om weer terug naar de auto te gaan en terug naar Puerto Real te rijden. Onderweg zijn we nog gestopt op een pleintje langs de weg. Vanuit hier konden we de overkant van de straat van Gibraltar een stuk beter zien en het is toch wel raar om gewoon een ander continent te zien. Ook zijn we onderweg nog even gestopt in Tarifa het meest zuidwestelijke punt van europa. We hebben hier een beetje rondgereden en een stuk langs het strand gelopen en daarna zijn we weer aangereden.

Dag 2
Dinsdag zijn we weer vroeg vertrokken om naar onze volgende bestemming te gaan en vandaag stond Tarifa in de agenda. Gisteren ware we hier ook al even geweest. Maar nu waren we dan toch van plan om wat langer te blijven. En Tarifa is volgens vele het mekka van europa voor surfers, windsurfers en kite surfers. Er stond al een aardig windje toen we aankwamen en in de zee was dan ook iedereen aan het kite surfen. In Tarifa zelf hebben we nog de nodige terrasjes gepikt waar ik goed verbrand ben door de zon. En toen we door het stadje zelf liepen waren de meeste winkels ook allemaal surf winkels. Helaas was het die dag een beetje te slecht om de zee in te gaan of om op het strand te liggen. Maar we zijn wel naar het meest zuidelijke puntje van Tarifa gegaan en dus ook het meest zuidelijke van Europa. Omdat het die dag erg goed weer was konden we de andere kant van de zee dus erg goed zien en ik moet zeggen zover ik heb gezien ziet Marokko/Afrika er niet slecht uit. Na hier nog wat te hebben gegeten zat onze dag er ook weer op en zijn we weer de auto ingestapt en naar huis gereden.

Dag 3
Woensdag zijn we naar Arcos gegaan een van de vele typische Spaanse stadjes ook wel witte stadjes genoemd, en dit was ook een van de mooiste. Na wat zoeken in al die smalle staatjes in Arcos zelf hadden we dan toch een parkeerplaats gevonden en konden we het stadje gaan verkennen. Arcos is gebouwd op een berg en aan een kant van de stad is er een klif waar je een 150m recht omlaag kan kijken en deze klif noemen ze hier ‘’balcon de coño’’ ik zou zeggen google even de betekenis hiervan en dan zul je je zelf ook wel afvragen waarom ze dit zo noemen. Maar goed na wat te hebben rondgelopen hadden we toch wel een beetje dorst en dus was het tijd voor een terrasje. Op het terrasje was er een kleine verrassing want we konden de mensen om ons heen verstaan. Na nog wat te hebben geluisterd kwamen we erachter dat hier een 3 tal stellen werden geïnterviewd voor een nederlands televisie programma. En volgens mij gaan ze deze stellen dan een tijd volgen want ze starten hier allemaal hun bed&breakfast. Op een gegeven moment hadden we het in Arcos wel een beetje gezien en zijn we weer de auto ingestapt om naar onze volgende bestemming te gaan. En na heel wat kilometers op een B weg berg op en berg af te hebben gereden waren we er dan eindelijk; Het strand. Ik ben nu al 3 maanden in Spanje en nu was het dan toch maar eens tijd om de zwembroek aan te doen en de zee in te gaan en om op het strand te gaan liggen. Op het stand was het behoorlijk warm maar om dan direct te zeggen dat de zee ook lekker warm is, is misschien wat overdreven. Na een paar minuten in het water te zijn geweest werd het toch koud en ben ik maar lekker op m’n handoekje gaan liggen in de zon.

Nou goed dat waren dan de dagen dat we de auto lekker op pad zijn geweest. De donderdag en vrijdag heb ik lekker rustig aan gedaan. Het was dan nu wel witte donderdag en goede vrijdag oftewel de Spanjaarden zijn erg gelovig en met semana Santa worden er dan ook optochten gelopen. Bart heeft wat foto’s gemaakt van zo’n optocht die bij ons door de straat kwam en om heel eerlijk te zijn snap ik der helemaal niks van. Een groep mensen met bruine of blauwe gewaden met Punt mutsen die in stilte door de straat komen lopen met achter aan in de optocht het beeld van Jezus aan een kruis op een altaar. Dit altaar worden weer gedragen door een hele groep mannen dien onder het altaar zitten. En over een stuk van 100m hebben ze volgens mij wel een half uur over gedaan. In de volgorde van, De fanfare die achteraan loopt speelt 1á2 minuten in dit stuk gaat lopen ze allemaal, en dan staan ze weer een 5 minuten stil. Dan begint de fanfare weer te spelen en herhaalt zich dit.
Maar goed ik denk dat ik jullie weer genoeg heb laten lezen. En ik ga nu ook proberen om wat eerder iets van me te laten horen.
Natuurlijk zijn er hiervan ook genoeg foto’s gemaakt en hieronder zal ik jullie de links geven waar ze dan ook allemaal opstaan:

Foto’s van Gibraltar:

Foto’s van Tarifa:

Foto’s van Arcos:

De rest van de foto’s:

• 15 April 2009 - 11:14

Mandy:

Hee Daan,
    kei sjiek allemaal;)
    als je dan eens wat laat weten, doe je het wel goed zeg.. heb mijn middag weer om;)
    Fijn om te horen dat het goed gaat! Geniet ze nog daar! Groetjes, Mandy

• 15 April 2009 - 11:16

Jeroen:

Eh Apekop,

het gaat dus nog steeds goed, en ja ik ben (waarschijnlijk) weer de eerste.

Even een update van deze kant, ik loop nu in het gips (ben aan mijn enkelband geopereerd) maar dat komt allemaal wel weer goed. Verder heeft het 2de weer eens gewonnen, maar ze hebben steeds meer b-jeugd spelers nodig.

mvg

Mandy, you've beaten me.

• 15 April 2009 - 12:00

Susanne:

Hey Daan!

Haatse mien mailtje dan toch gelaeze?! haha,

leuk weer van dich te huure.

Amuseer dich nog doa
    x

• 15 April 2009 - 16:15

Kelly:

Ha die Daantje
    Dat was inderdaad lang geleden.
    Wat een leuke dingen hebben jullie weer allemaal gedaan.
    Ik wil ook wel aan het strand liggen in de zon.
    Maar helaas.
    Hier is het toch ook wel lekker weer.
    Amuseer je nog en we horen ons.

Groetjes kelly

• 15 April 2009 - 16:32

Thea:

ha daan, wie istj doa? ich zeen van good. des fein!! en zeen pappie en mammie al aangekoome? ich ben benoedj, vul plezeer saame genie d'r mer van, knuff thea

• 15 April 2009 - 20:09

Baloe:

Haa Bagheera!

Ich laes allein mer vrieje tieed en fieest doa in españa!
    Hie geit het laeve gewoeen verder, we zeen druk aan het regele veur het weekend van de welpe, en we misse dich, want we hebbe auto's tekort!:O

Hoop desse vul lol hebs doa, amuseer dich!

Groetjes Paul.

• 18 April 2009 - 05:54

B *& C:

Hey Daan,

geniet er maar lekker van daar.
    Drink er ook af en toe eentje voor mijn :P.
    En pak op zijn tijd een kopstoot :P.

Groetjes Bianca & Coen.